Catharses 2017-09-05T09:28:17+00:00

CATHARSES af ilDance (SE)

Foto:

CATHARSES er en fysisk, sensuel og følelsesmæssig undersøgelse af forskellige kvindelige kvaliteter. I den research, der førte til skabelsen af CATHARSES, fornemmede koreograf Israel Aloni det presserende behov for at skabe et nyt sprog til forsvar for det kvindeliges form og væsen. Således blev udtrykket ”femalism” skabt.

Det opstår fra bevidstheden om, at ”kvinde” ikke alene er et køn, som dikterer social status og biologiske egenskaber. Det kvindelige ses snarere som en energi, en åndelig og universel kraft, som er helt fri for rigide sociale konstruktioner, og som vi alle har adgang til i os selv og i vores omverden.

Ved at krydse kønsgrænser og transformere sig til unikke væsner udfordrer forestillingens to performere den begrænsende og diskriminerende tilgang til kvinden og hendes betydning i vores virkelighed. Modigt tager de os med på en ekstatisk rejse igennem en vital cyklus, der starter i livmoderen, fortsætter med livet og slutter med transcendens ved at blive ét med jorden.

ilDance er et Göteborg baseret dansekompagni, der udfordrer vores gængse opfattelse af virkeligheden og dens normer med dets modige og tankevækkende værker.

Ud over at spille hos os vises forestillingen også på Transformation Festival på Teaterøen 17/9 kl. 17.30 – se mere her.

Varighed: 40 minutter

Koreograf: Israel Aloni

Dansere: Lærke Appelon og Lukasz Pzytarski

Soundtrack: Didi Erez

Kostumedesigner: Linnea Bågander

Du kan læse mere om Israel Aloni og ilDance her.

No Events on The List at This Time